• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 27 اسفند 1398
کد مطلب : 97446
+
-

دادوستد 55میلیارد دلار  اوراق بهادار در سال 98

میانگین بازده سرمایه‌گذاری دربورس  در سال 98 به مرز 185درصد رسید

آمارها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران امسال 850هزار میلیارد تومان اوراق بهادار معادل 55میلیارد دلار دادوستد کرده‌اند.
به گزارش همشهری، بازارسهام در طول سال 98با اقبال گسترده سهامداران مواجه شد تا حدی که میزان مشارکت سرمایه‌گذاران در عرضه‌های اولیه به رکورد بی‌سابقه یک میلیون و 700هزار نفر رسید. این استقبال کم نظیر موجب شد مجموع ارزش روزانه معاملات بورس و فرابورس به‌طور میانگین تا 4هزار میلیارد تومان افزایش یابد حتی در برخی روزها ارزش معاملات سهام به 8هزار میلیارد تومان هم رسید.
همچنین در سال 98شاخص بورس رشد بی‌سابقه‌ای را تجربه کرد و با 328هزار واحد افزایش معادل 185درصد رشد کرد. به این ترتیب میانگین بازده سرمایه‌گذاران در بورس به 185درصد رسید که بالاترین مقدار بازده در میان همه بازارهای سرمایه‌گذاری است. این میزان بازده، بالاترین بازده تاریخی بورس به‌حساب می‌آید. تحلیلگران بر این باورند که افزایش تورم و رکود در بازار‌های موازی، عامل اصلی توجه مردم به سمت بورس بوده؛ در واقع سرمایه‌گذارانی که نگران تضعیف ارزش ریال هستند در یک سال گذشته تلاش کرده‌اند از طریق خرید سهام از نزول ارزش دارایی‌هایشان جلوگیری کنند.

معاملات سهام 
آمارها نشان می‌دهد در سال 98عمده تمرکز سهامداران بر خرید سهام بوده و 79درصد از کل معاملات اوراق بهادار به معاملات سهام در بورس تهران و فرابورس اختصاص یافته؛ این داده‌ها نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران امسال 667هزار میلیارد تومان سهام خریده‌اند که از این مقدار 455هزار میلیارد تومان در بورس و 212هزار میلیارد تومان در فرابورس مورد دادوستد قرار گرفته است.

معاملات اوراق بدهی
دومین محصولی که بیشترین ارزش معاملات را در بازار سرمایه به‌خود اختصاص داده اوراق بدهی بوده است. داده‌های آماری نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران امسال 100هزار میلیارد تومان اوراق بدهی از قبیل صکوک، اوراق مشارکت، اسناد خزانه اسلامی و اوراق مرابحه خریداری کرده‌اند که این مقدار جمعا 12درصد از کل معاملات بازار سرمایه را شامل می‌شود. از این میزان 11هزار میلیارد تومان اوراق بدهی در بورس و 88هزار میلیارد تومان در فرابورس مورد دادوستد قرار گرفته است. بخش عمده این اوراق بدهی را دولت منتشر کرده؛ دولت قرار است در سال آینده هم 80هزار میلیارد تومان اوراق بدهی جدیدی را منتشر کند.

معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری
مطابق آمار‌های موجود، سهم معاملات واحد‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله سال به سال در بازار سرمایه در حال افزایش است؛ در حالی که فقط چند سال از تاسیس این صندوق‌ها می‌گذرد صندوق‌ها توانسته‌اند 6درصد از جمع کل معاملات بازار سرمایه را به‌خود اختصاص دهند. سرمایه‌گذاران امسال 52هزار میلیارد تومان از واحد‌های این صندوق‌ها را دادوستد کرده‌اند که از این مقدار 34هزار میلیارد تومان در بورس و 16هزارو 500میلیارد تومان در فرابورس دادوستد شده است. این معاملات به غیراز معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری است که واحد‌های آنها در بورس و فرابورس قابل معامله نیست. اطلاعات آماری نشان می‌دهد ارزش این صندوق‌ها نیز امسال 30هزار میلیارد تومان افزایش یافته و به مرز 199هزار میلیارد تومان رسیده است.

معاملات اوراق مشتقه
اوراق مشتقه محصول جدیدی در بازار سرمایه ایران تلقی می‌شود. با این حال معاملات این محصول هنوز در بورس و فرابورس و روی سهام چندان پر طرفدار نیست، اما انجام معاملات آتی در بورس کالا که در رده معاملات مشتقه طبقه‌بندی می‌شود با رونق مواجه شده است. آمار‌ها نشان می‌دهد طی امسال 25هزارو 220میلیارد تومان اوراق آتی در بازار سرمایه دادوستد شده که بخش عمده آن یعنی رقمی معادل 25هزار میلیارد تومان مربوط به معاملات آتی بورس کالا بوده است. هم‌اکنون معاملات اوراق آتی زیره، زعفران و پسته طرفداران خاصی در بازار سرمایه ‌دارد و بخش عمده معاملات اوراق مشتقه به این محصولات اختصاص دارد. کارشناسان بر این باورند که بورس تهران و فرابورس نیز باید در سال‌های آینده تلاش بیشتری برای رونق معاملات آتی سهام انجام دهند.

معاملات وام مسکن
معاملات وام مسکن در سال 99عمدتا تحت‌تأثیر رکود در بازار مسکن قرار گرفت. اگر چه سطح عمومی قیمت‌ها دربازار مسکن در سال 98به‌طور متناوب رشد کرد، اما به‌دلیل آنکه سطح قیمت‌ها متناسب با سطح معیشت خانواده‌ها نیست، میزان معاملات آن نسبت به سال قبل کاهش یافته‌است. همین موضوع عاملی بود که موجب شد ارزش معاملات اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس چندان رشد نکند و در محدوده همان ارقام سال قبل باقی بماند. سرمایه‌گذاران امسال 1200میلیارد تومان اوراق تسهیلات مسکن خریداری کردند که همسان با معاملات سال قبل است. به‌نظر می‌رسد درصورت افزایش رونق در بازار معاملات مسکن در سال بعد، این امکان وجود دارد که بازار معاملات اوراق تسهیلات مسکن هم در سال آینده با رشد مواجه شود.

معاملات گواهی سپرده و اوراق سلف
معاملات گواهی سپرده و اوراق سلف نیز از محصولات جدید بازار سرمایه محسوب می‌شود و این اوراق عمدتا در بورس کالا مورد دادوستد قرار می‌گیرد. طبق آمار‌های سال 99دراین سال جمعا 4715میلیارد تومان اوراق سلف و گواهی سپرده در بورس کالا دادوستد شده که از این مقدار 3هزارو 900میلیارد تومان مربوط به معاملات گواهی سپرده کالا و 815میلیارد تومان مربوط به معاملات اوراق سلف موازی بوده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید